Cambodja is fantastisch! - Reisverslag uit Pathum Wan, Thailand van Lisa Rossum - WaarBenJij.nu Cambodja is fantastisch! - Reisverslag uit Pathum Wan, Thailand van Lisa Rossum - WaarBenJij.nu

Cambodja is fantastisch!

Blijf op de hoogte en volg Lisa

20 Maart 2013 | Thailand, Pathum Wan

Het allerleukste aan Vietnam was nog wel dat we Kim en Nicole weer hebben gezien in Saigon. Zijn samen naar de dierentuin geweest, hebben de Mekong Delta gezien maar vooral veel gelachen! Wij waren ook wel blij dat we naar Cambodja gingen, natuurlijk ging dit niet zoals wij gehoopt hadden. De nachtbus zou 12 uur vertrekken en ging uiteindelijk pas 1 uur. Toen we 2,5 hadden gereden stopte de bus ineens, maar zo slaperig als je bent denk je er niet bij na. Maar als het na een tijd zo heet wordt omdat de motor af is gezet en de airco dus ook uit is vraag je je wel af waarom die niet door rijdt! Nou omdat de grens pas om 6 uur open gaat, pfff 2,5 uur rijden om vervolgens 3,5 stil te staan. Maja toen we om 6.15 die grens over waren, waren we weer blij! Heel raar dat we ineens met een andere bus naar het restaurant werden gebracht paar kilometer verderop.. Een aantal mensen zwaar over de rooie omdat die al hun 'valuables' in de bus hadden liggen (gelukkig wij niet!). We hebben maar liefst 3 uur op onze bus zitten wachten! Omdat ze onze bus hadden volgestopt met smokkelwaren, dat verklaard gelijk waarom we onze tas mee moesten nemen de bus in en niet onderin ging. Uitendelijk 19 uur erover gedaan terwijl we op 11 hadden gerekend, maja we vonden het eigelijk wel geinig, was per slot van rekening ook niet de eerste keer dus misschien raken we gewent aan deze mentaliteit. En we zijn in CAMBODJA.. Jaa, jaa! Happy! Want het is hier zoo leuk, de mensen zijn echt het allerliefst van heel Azië. Onze leuke tuk tuk chauffeur Hay, (wij zeiden Hijs) stond bij de bus te wachten en toen die ons bij het hotel afzetten zei die heel schattig: 'Kan ik jullie morgen ook ergens heen brengen want ik heb nog geen werk'. Die dag erna is Hijs de hele dag met ons mee geweest naar Angkor Wat. Dit is zo fantastisch mooi, de bomen met dikke wortels groeien over de tempels heen. Heel indrukwekkend maar ook gezellig met onze nieuwe vriend Hijs, lekker samen gelunched en over zijn leven gekletst. Hij was aan het sparen om te kunnen trouwen, hij moet rond de $2500 betalen om zijn vrouw te kopen van de toekomstige schoonouders. We stonden perplex en hadden al gezegd dat ie lekker een westerse moest nemen, die zijn gratis! Haha! Hele leuke dag, in de avond ook nog naar de night market geweest die fantastisch was en wij vele dollars hebben gespendeerd! Leuke kadootjes voor leuke mensen gekocht! Zo geweldig op die markt, ze zeggen de prijs en erachteraan: 'But I can discount if you want' hahah, zo grappig, dan zetten ze hun lieve lachje op en trek ik me portomonee! Die dag erna met Hijs naar de floating market, grappig om te zien hoe mensen met hun dorpje op het water wonen, jammer dat we weer ergens een zak lolly's voor $5 dollar moesten kopen voor die kinderen op school. Oke doe dan maar, 'nee 1 zak is niet genoeg voor al de kinderen', oke dan toch 2, ja hoor even $10 dollar voor een paar stomme lolly's. Op de terugweg rijden we op de weg, stopt die tuk tuk ineens en keert weer om. Lag er geld op de straat, na zijn gebaar van 'ahh' dachten we dat ie teleurgesteld was omdat het $1 dollar was. Maar het was $100 dollar. Yeahh! Wij waren zo blij voor hem! Hij rijd ons een hele dag rond voor $17 dollar dus dit was voor hem veel, en we gunde het hem zo. S'avond bracht hij ons voor het laatst naar een pakbuffet met dansers (waar we lekker hebben lopen bunkeren). Bij het afscheid met Hijs hebben even lekker met hem geknuffeld! Die dag erna zijn we een tour gaan doen op een quat. Dit was echt fantastisch, op hobbelige zandpaden en een te prachtige omgeving voelde we ons zo stoer op dat snelle ding! Helemaal toen we op een stuk snelweg de guide even voorbij gingen en de 80 km aantikte. Adrenaline! Lekker! Ook hebben we een krokodillen farm bezocht, ik heb wel 100 keer gezegd: 'Ik kan dit niet geloven'. Er waren 1500 krokodillen van kleine babies tot grote joekels, allemaal op en in elkaar! En verderop was een klein schuurtje waar van het leer krokodillentasjes werden gemaakt! Je gelooft het niet maar het is waar. Siem Reap was geweldig en hebben nu al spijt dat we maar een week voor Cambodja hebben uitgetrokken. De dag erna zijn we naar Phnom phen gegaan want daar zijn de Killing Fields. Dit was ongelovelijk, het is een soort concentratiekamp. Er was nog niet zo lang geleden in 1974 een man die een hekel had aan stadmensen en wilde terug naar de tijd dat iedereen op het land werkte. Hij moorde zijn hele eigen volk uit! We waren op de plaats waar éénvierde van de hele bevolking werd vermoord op wrede wijze. Tijdens het regenseizoen kwamen er nog steeds botten en kledingstukken naar boven zoveel mensen waren hier begraven. Zelfs kinderen en vrouwen werden op gruwlijke wijze vermoord. Er stond een kast met wel duizende schedels erin. Daarna zijn we ook nog naar de gevangenis geweest waar de mensen eerst vastgehouden werden voordat ze vermoord werden. Er hingen foto's van veel slachtoffers, je ziet de angst in hun ogen. Ook zag je de moordwapens die gebruikt werden, heel vreed allemaal.
Smiddags lekker een Cambodjaans gerecht gegeten. Die avond zijn we uit gegaan, was zo gezellig, zijn de hele avond met die Cambodjaanse meiden uit een club geweest. Later kwamen we een Engels stel tegen die we in het restaurant hadden ontmoet en zijn nog met hun lekker even gaan dansen! Was zo een gezellige avond, op de terugweg zijn Maris en ik nog samen achterop een scooter gegaan om ons voor $1 dollar terug te brengen. 3 mensen is trouwens echt niks op 1 scooter, hier proppen ze gerust 4 of 5 man erop! De laatste dag in het fantastische land zijn we nog even naar de markt gegaan en natuurlijk weer dingen gekocht. Dat heb ik ook geweten! Had 16 kilo bij het inchecken op het vliegveld, terwijl ik met 9 begon. Hij wilde ons die kilo laten betalen maargoed hier valt over alles te onderhandelen dus hebben niks betaald haha! We zijn nu weer in Bangkok en gaan vanmiddag lekker naar de eilandjes. Zonnen, zwemmen, eten, feesten en ohja duiken!

• 20 Maart 2013 - 09:19

Fabriek:

Wat een geweldig verhaald weer, stiekem wel een beetje jaloers ;) xx lyy

• 20 Maart 2013 - 09:21

Eugenie:

Wat maken jullie een mooie reis meiden.

Het zijn er veeeeeel te weinig, maar de reisverlagen lees ik met plezier. Elke ochtend kijk ik of jullie belevenissen zijn opgeschreven en vandaag begon mijn dag dus goed.
    Dank je wel, dat ik een beetje met jullie mag meereizen. Maak plezier en geniet.

Liefs,
    Eugenie

• 20 Maart 2013 - 09:21

Steph:

Gelukkig heb je een grote backpack haha ;) Wat een heerlijk verhaal Lies! Klinkt echt fantastisch! Geniet nog van je laatste weekjes en niet te bruin worden daar he?! Dikke kusss X

• 20 Maart 2013 - 10:11

Ballon:

Super leuk weer om te lezen Lies! Zit iedere keer met een grote glimlach te lezen. Geniet van je laatste drie weken, lekker feesten en duiken woehooeee! Owja en breek je nek niet he door mijn zware cadeau (Blok goud was het he:P) Love you!

• 20 Maart 2013 - 11:03

Eva:

Liiiiieeeeeeeeeeees! Wat een leuke verhalen joh!:D Word er helemaal vrolijk van. Geniet nog even van je laatste weekies, tijd is zo om! Kus Eeef

• 20 Maart 2013 - 11:51

Nancy:

Wat een leuk verhaal, en wat een leuk land moet het zijn Cambodja, wat lekker voor hijs die 100 dollar, leuk hoor Lisa, nu lekker op naar de eilanden met Zijn blauwe zee en mooie stranden xx geniet nog maar , hier vriest het. Kusssss

• 20 Maart 2013 - 23:37

Cinny:

Lekker bezig Liessss, word vrolijk van je blijheid! <3

• 21 Maart 2013 - 11:15

Lisa:

Toch fijn dat er ook mensen reageren! Ben best lang bezig met schrijven en foto's oploaden! Dank jullie dus heel erg xxxx

• 23 Maart 2013 - 03:46

Kim En Nicole:

Missen jullie! Liefs ons

• 23 Maart 2013 - 13:01

Lindsay:

Weer een super leuk verhaal lies! Zo zijn we er toch eenbbeetje bij.
    Nog even lekker genieten daar.. Love you xx

• 24 Maart 2013 - 21:43

Anja:

Hoi Lisa superleuk om je reisverslagen te lezen. Je schrijft boeiend en bij t lezen hoor ik t je vertellen.
    Geniet nog van je reis en ben al benieuwd naar je vlg. verhaal.