When dreams come true - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Lisa Rossum - WaarBenJij.nu When dreams come true - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Lisa Rossum - WaarBenJij.nu

When dreams come true

Blijf op de hoogte en volg Lisa

15 Mei 2017 | Peru, Cuzco

Mijn reis begint al goed als ik zonder vooraf in te checken een plekje bij het raam krijg. Dat kon ik ook wel gebruiken want dankzij koningsdag en nacht ga ik nogal brak het vliegtuig in.

In kom rond 24 uur aan op Lima, Gelukkig heb ik in Nederland geregeld dat iemand mij oppikt en naar het hostel brengt. Op dat moment voel ik mij best gespannen, als ik morgen wakker word moet ik toch echt contact gaan leggen. In bed vraag ik mijzelf meerdere malen af waarom ik hier aan begonnen ben.

Elke dag is er om 10 uur een free walking tour door de stad, ik besluit daar heen te gaan want ben vast niet de enige. Al snel ben ik met een leuk groepje mensen. Ondanks dat het een bewolkte dag is, straalt de stad met zijn mooie kleuren. Overal zijn opvallende muurschilderingen en kleurrijke bloemen. Wist je dat het in Lima maximaal 5 dagen per jaar regent? Klinkt als de ideale stad!

In het hostel ontmoet ik twee meiden uit Zweden, Emelie en Lizen. Ik nodig mijzelf uit om met ze mee te gaan naar Ica. In de bus is wifi aanwezig en kan zowat languit liggen, wat een luxe. Als ik naar buiten kijk zie ik allemaal hutjes langs de weg waar mensen wonen. Best confronterd om te zien, ik realiseer mij hoe goed wij het in Nederland hebben. Aangekomen in Ica staat Edgar met zijn taxi, hij wil ons graag brengen en toevallig heeft hij ook een hostel. De zon schijnt en de omgeving is adembenemend. Een klein dorp 'Huacachina' gebouwd om een groot meer midden in de woestijnvlakte. Ik begin Peru nu echt leuk te vinden. Hier gaan we direct op tour, met een buggy over zandheuvels, het leek wel een achtbaan en geeft mij echt een adrenaline kick! Daarna zandboarden om vervolgens de zonsondergang te bekijken. Geweldige en mooie dag!

De volgende dag chillen we met zijn drieën lekker langs het water. Mijn witte benen kunnen wel wat zon gebruiken. Die avond vertrekken de meiden naar Cusco maar ik wil nog wat andere plaatsen bezoeken. Ik drink wat met Edgar aan de bar en probeer alle Spaanse zinnen die ik nog weet op hem uit. Het is jammer dat hij amper Engels kan en in rapido Spaans terug praat. Maar met behulp van Google Translate komen we er wel!

De volgende dag ga ik naar Paracas, via Edgar boek ik de tour want ik mag hem wel. Eerst gaan we met de boot naar een eiland waar ik wilde pinguïns en zeeleeuwen zie. Daar word ik al heel gelukkig van! Als we later naar de rode beaches gaan ben ik direct verliefd op Peru. In de wereld zijn slechts 5 rode stranden. Samen met de zee, rotsen en blauwe lucht is het een prachtig plaatje!

Op de terugweg zegt de vrouw van onze tour wel iets in haar aller snelste Spaans over Edgar dus ik knik maar 'Ja oke, Gracias'. Maar als we bijna terug zijn stopt de bus ineens en daar staat mijn vriend Edgar. Eigenlijk wilde ik heel graag even met mijzelf van de zon genieten maar blijkbaar heb ik dit die avond ervoor afgesproken. (Het zal wel) Hij brengt mij naar een wijngaard, daar krijg ik opnieuw een tour krijg over hoe wijn gemaakt wordt en de gelegenheid het hele assortiment te proeven. Best leuk dus!
Als hij mij naar nog een andere wijntour wil brengen kan ik gelukkig helder nadenken, al die shotjes op mijn hongerige maag vragen om wat te eten.
Samen eten we wat bij een locale tent, ik neem Lomo Saltado. Een andere goede reden om Peru eens te bezoeken, dit gerecht is heerlijk!

De volgende dag ga ik naar Nazca, dit zijn Inca lijnen in de bergen. Er wordt gezegd dat Aliens dit gedaan zouden hebben. Nu geloof ik niet in Aliens maar was de ervaring wel heel leuk. Met een propeller vliegtuigje over de prachtige bergen van Peru op zoek naar de Nazca Lines. Mooi stukje geschiedenis gezien.

Die avond pak ik nog de bus naar Cusco. Volgens mij vind Edgar het heel jammer dat ik ga maar ik moet door. Matchu Picchu staat op mij te wachten. Tijdens de 18 uur durende busrit slaap ik ongeveer 12 uur, de rest van de tijd is het zonde als ik niet uit het raam kijk. Peru is ongekend mooi!

Aangekomen in Cusco ben ik weer vriendloos dus ga direct naar de Citywalk. Meteen ontmoet ik een leuke groep Engelse. Het is een leuke stad ookal ben ik wel al 3 keer verdwaald geweest, dat heeft waarschijnlijk met mijn kaartlees skills te maken. Deze groep wil net als ik de Jungle Tour naar Matchu Picchu doen in plaats van 5 dagen wandelen. Na de citywalk gaan we opzoek naar een geschikte tour en als we die hebben gevonden hebben we wel een drankje verdiend. Eindelijk, voor de eerste keer in Peru, dans ik de hele avond. Super leuk!

We zijn allemaal heel excited om aan de tour te beginnen. Onze tourguide noemt onze groep de 'Sexy Lama's'. Op de eerste dag gaan we eerst mountainbiken. Ik fiets letterlijk door de wolken en voel mij best wel cool. Ben super blij met mijn sexy bergschoenen van de Decathlon. Ze zijn niet waterdicht maar drogen wel snel. Na meerdere keren door het water fietsen ben ik een soort van doorweekt. Die middag gaan we raften en ook dan raak ik weer totaal doorweekt maar word er ontzettend gelukkig van. Door de snelle stroming van de rivier dat geeft je echt een kick! Na een dag vol inspanning komen we aan bij een hostel. Best wel luxe om met zijn 4e op een kamer te slapen gezien ik de afgelopen tijd alleen maar in dorms heb geslapen met minimaal 8 personen. Nog aan het nagenieten van de dag val ik snel als een blok in slaap.

De volgende dag beloofd de zwaarste te worden. We staan om 5 uur op om 24 kilometer te lopen, beter gezegd over een berg hiken. Ook vandaag ben ik blij dat ik niet op mijn All Stars ben gaan wandelen. Er zijn momenten geweest dat ik het liefst huilend naar huis wilde. Tijdens het lopen denk ik meerdere keren aan Rainbow Mountain, dat schijnt nog zwaarder te zijn, hoe ga ik dat ooit overleven? Het lijkt een eeuwigheid te duren voor we eindelijk lunch krijgen, maar wat voelt het goed als je het dan gehaald hebt. Ik kan je vertellen dat er van die Sexy Lama niks meer over was, maar dat maakt op dat moment niks meer uit. Op de lunch plek hebben ze hangmatten, heerlijk lig ik te relaxen tot ik opeens wakker word gemaakt om verder te hiken. Die powernap geeft mij nieuwe energie en het idee dat we straks naar de hotsprings gaan zorgt dat ik vooraan loop. Het water is 35 graden en ben zo gelukkig dat het lopen erop zit. Die avond is het tijdens Happy Hour 4 halen 1 betalen, was dus erg gezellig. Die dag erna ging de wekker toch pas om 7 uur. We gaan Ziplinen en ook dit is weer super leuk! Het is niet het Ziplinen zelf wat zo bijzonder is maar vooral de omgeving. Onbeschrijfelijk! Op de terugweg moeten we over een brug die je normaal alleen in films ziet. Zo eentje met touwtjes en houte plankjes die altijd in brand gaat of breekt....en dan zo snel mogelijk proberen alsnog de overkant te halen. Zo eentje dus. Het zag er makkelijker uit dan het was. Over die kleine plankjes lopen terwijl die brug wiebelt als een gek, but I made it! Hij is gelukkig niet gebroken. Haha. Smiddags ook weer 3 uur lopen naar het dorpje Aquas Calientes, het doel komt steeds dichterbij. We krijgen goed te eten en besluit daarna direct naar bed te gaan. Morgen is een grote dag en de wekker gaat om 4 uur want we moeten nog 1,5 hiken. Het is nog donker als onze klim begint, ik heb geen zaklamp dus moet het doen met het lichtje van een groepsgenoot voor mij. Waarschijnlijk is hij super enthousiast want ik klim de longen uit mijn lijf, maar ik laat mij niet kennen. Als hij het kan, dan kan ik het ook. Helemaal bezweet kom ik boven aan, daar gaat mijn hele idee om goed op de foto te staan. Eerst krijgen we nog een tour met informatie maar ik wil eigenlijk alleen maar naar boven! I am so excited!
Opnieuw klim ik mijzelf naar de top, het zonnetje komt door en daar is het dan. Matchu Picchu, alsof ik in een droom zit. Zo ontzettend mooi, groen, groot en magisch! Een dikke streep door één van de dingen van mijn bucketlist. Super happy!
Terwijl we in de zon aan het genieten zijn van het uitzicht twijfelen we om nog een 40 min hike te doen voor een nog mooier uitzicht. Dan beginnen de Lama's in de wei ineens heel raar te doen. Ze springen op één lama, spugen naar elkaar en maken rare geluiden. Er verzamelen veel mensen om te kijken wat er aan de hand is. Dan zien we het ineens; ze krijgt een baby. Gelukkig komen er snel mensen bij om die groep hysterische mannen van haar af te slaan. Het leek echt of ze ruzie aan het maken waren wie de vader is. Dat was de enige verklaring die ik kon geven voor het rare gedrag. Zodra ze het land uit zijn gejaagd bevalt de lama van haar baby en ik sta langs de kant als een emotioneel wrak. Kon echt wel huilen van blijdschap. Actually I did a little bit. Maar wie kan zeggen dat ze een baby lama geboren heeft zien worden op de top van Matchu Picchu. Lucky me! De keuze was snel gemaakt, ik ging zeker niet meer naar boven hiken. Nu wilde ik ook zien hoe dit schattige cute little lamatje zijn eerste stapjes zetten. Na 1 uur verliefd kijkend naar het nog steeds liggende babytje moeten wij onze wandeling, van opnieuw 4 uur, terug gaan maken en heb ik zijn eerste stapjes gemist maar wat een ervaringen!

Rond 21.00 uur zijn we thuis en heb ik 755 whatsap berichten, toch eigenlijk niet normaal na 4 dagen geen telefoon.

De volgende dag doe ik vrij weinig en moet ook vroeg naar bed want de wekker gaat om 3.30, ik ga naar Rainbow Mountain. Door alle spookverhalen over hoe zwaar het wel niet is had ik mij op het ergste voorbereid. Doordat je klimt van 4500 meter hoogte naar 5100 kun je last krijgen van hoogteziekte. 'The altitude' kan ervoor zorgen dat je lichaam moeilijk functioneert. Overal zijn locals met hun paarden om de toeristen naar boven te helpen. Het enige waar ik last van heb zijn mijn kuitspieren door de Jungle tour. Gelukkig kom ik na 3,5 uur aan op de top! Wat een uitzicht, spectaculair! Op de terugweg zou ik het liefst een paard nemen, niet omdat het lopen niet gaat maar omdat ik gewoon van paarden hou. Zo ontzettend trots op mijzelf dat ik die tour niet geannuleerd heb en het heb gehaald zonder paard!

Iqra, mijn Engelse vriendin, en ik hadden het plan gemaakt om zodra we thuis kwamen rond 18.00 te douche, eten en slapen om vervolgens te gaan stappen. Helaas kwamen wij niet om 18.00 maar om 20.30 thuis waardoor we dus meteen door moesten. We gaan alle party hostels af en eindigen in een grote club. Heerlijk dansen en sjansen! Na een lekker broodje kebab met veel knoflook ging ik rond 5 uur slapen. Top dag! Wat een workouts!

De volgende dag neem ik afscheid van Iqra, na ruim een week samen ga ik haar best missen. Daarna chill ik in het zonnetje op het grote plein, Plaza de Armas van Cusco, probeer ik al mijn verhalen op papier te zetten. 'Cusi Pata', de city of happiness, zo werd Cusco vroeger genoemd, dit kan ik zeker beamen! Ik lunch met mijn Zweedse vriendinnen, koop een Alpaca trui, een trui van lama wol en spreek af met Franziska die ik in Lima heb ontmoet. Vanavond vertrekken we samen naar Arequipa met de nachtbus. Op weg naar een nieuw avontuur....




  • 16 Mei 2017 - 11:06

    Ellen:

    Wat een geweldig avontuur Lisa! Heel bijzonder allemaal en heerlijk om te lezen. Dikke zoen ook van ons

  • 16 Mei 2017 - 13:51

    Nancy:

    Geweldig allemaal ... en zo leuk geschreven ... en hoe ongelovelijk dat jij mee maakt dat jij een klein lamaatje geboren heb zien worden. !!!! Geniet moppie

  • 16 Mei 2017 - 18:34

    Monique Baan:

    Hoi lieve Lisa, Super cool dat je dit bent gaan doen. Wij wensen jou vanuit Amsterdam een super gave ervaring die je altijd in je leven met je mee zal dragen. Geniet van al het mooi's. Liefs Mo&Ro

  • 16 Mei 2017 - 18:34

    Monique Baan:

    Hoi lieve Lisa, Super cool dat je dit bent gaan doen. Wij wensen jou vanuit Amsterdam een super gave ervaring die je altijd in je leven met je mee zal dragen. Geniet van al het mooi's. Liefs Mo&Ro

  • 16 Mei 2017 - 18:34

    Monique Baan:

    Hoi lieve Lisa, Super cool dat je dit bent gaan doen. Wij wensen jou vanuit Amsterdam een super gave ervaring die je altijd in je leven met je mee zal dragen. Geniet van al het mooi's. Liefs Mo&Ro

  • 16 Mei 2017 - 20:22

    Marga:

    Je reis begint meteen al geweldig! Zo super om dit allemaal mee te maken. Begrijp dat het ook spannend is maar jij als diehard "kan geen berg te hoog zijn".
    Heel veel plezier en hoop dat je nog vele mooie en byzondere momenten op je pad krijgt.
    Dikke kus van mij

  • 16 Mei 2017 - 21:08

    Josee:

    Wat een geweldige reis Lisa, wat een belevenis veel plezier xxx

  • 17 Mei 2017 - 06:25

    Lidl:

    Geweldig om dit te te lezen, nu wil ik ook naar Peru. Gelukkig heb je al gezegd dat je dan met mij mee gaat ;) have fun vriendin, mis you

  • 17 Mei 2017 - 11:09

    Hedwig:

    Wat een leuk verslag.als je het leest ben je er bijna bij.nog veel reis plezier.en ik zie nu al uit naar je volgende verslag.

  • 17 Mei 2017 - 21:00

    Annenet Weers:

    lieve Lisa wat een avonduur lees het nu wist het niet geweldig in een woord geweldig heeeeeeeel veeeel plezier schatje en genieten maar dikke knuffel

  • 30 Mei 2017 - 22:13

    C23752:

    Gaaf!!!
    Laat je het weten als er weer een update is!?

  • 30 Mei 2017 - 22:16

    Dani:

    Heel erg leuk om te lezen!
    Wat een tof verhaal!
    X

  • 31 Mei 2017 - 23:03

    Angelique:

    Wauw wat gaaf zeg.....
    Erg leuk en mooi geschreven! Super dat je dit doet en dat helemaal alleen. Een ervaring om nooit te vergeten!
    Mijn zwager en schoonzusje wonen in Lima. Op dit moment zijn ze voor 10 weken weer even en NL.
    Hele goeie reis nog geniet er van.
    Liefs Angelique en Emiel

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lisa

Actief sinds 10 Jan. 2013
Verslag gelezen: 1265
Totaal aantal bezoekers 16508

Voorgaande reizen:

28 April 2017 - 12 Juli 2017

Zuid Amerika

06 Februari 2015 - 17 April 2015

Centraal America

10 Januari 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: