Tijd vliegt voorbij als je het leuk hebt. - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Lisa Rossum - WaarBenJij.nu Tijd vliegt voorbij als je het leuk hebt. - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Lisa Rossum - WaarBenJij.nu

Tijd vliegt voorbij als je het leuk hebt.

Blijf op de hoogte en volg Lisa

13 Juli 2017 | Brazilië, Rio de Janeiro

Vol spanning sta ik mijn vriendinnen Laurien en Shannon op te wachten op het vliegveld. Het lijkt een eeuwigheid te duren maar als ze dan eindelijk door de deuren komen ben ik zo blij. Laat het feest beginnen.

Ondanks dat ik de watervallen al heb bezocht ga ik toch nog een keer mee, al zou het alleen voor het plezier zijn. De watervallen zijn weer adembenemend en met mijn vriendinnen hartstikke gezellig.

In het hostel spreekt iedereen over Bonito, het zou heel mooi moeten zijn. We passen ons schema iets aan en besluiten hierheen te gaan. Opnieuw een 20 uur durende busrit waarbij Nederland 30 graden heeft en wij in de kou en regen zitten. Toch op de een of andere manier vliegen de uren voorbij. De volgende dag schijnt gelukkig de zon ook weer en gaan we op tour. We worden om 7.30 opgehaald dus staan netjes om 7.00 bij het ontbijt. De vrouw die het ontbijt verzorgt komt ook net aangelopen dus wij zijn licht geïrriteerd want we moeten zo weg. Ik besluit maar even te vragen of we anders wat mee kunnen nemen. Als we om 7.30 ook niet worden gehaald en dat ontbijt nog steeds niet klaar staat vinden we die Braziliaanse maar asociaal. Totdat de man van het hostel aan komt lopen en zegt dat er één uur tijdsverschil is. We waren dus een uur te vroeg, haha! We kunnen dus rustig ontbijten en worden ook optijd gehaald voor de tour. Eerst naar een grot met helderblauw water, was mooi maar wij zijn niet het type tourist die 500 foto's maakt. Daarna gaan we naar een boerderij waar we gaan snorkelen in de rivier. Super helder water met zicht van 30 meter! Super mooi!

De volgende ochtend worden we opgehaald om naar Pantanal te gaan. Doordat het laagseizoen is zijn we de enige touristen op de farm. Een luxe kamer, wilde dieren, lekker eten en een zwembad om te chillen. Echt een geweldige plek. 'Wel sluiten er straks drie Australiërs aan'. Wij zien het al helemaal voor ons dat er 3 heerlijke Australische surfdudes uit die auto stappen. Maar dan zien we familie Sampson, waar we het achteraf ook gezellig mee hebben gehad. De eerste dag zien we al direct een grote rode papagaai als we met de boot gaan. Yes wildlife!

Verder doen we elke dag 2 tours waaronder kanoën, vissen, een boottocht, Jeepsafari en paardrijden. Doordat Shannon in het verleden 3 traumatische ervaringen heeft gehad met paarden is ze in tranen van spanning nog voor we opstijgen. Shannon die altijd alles durft en super stoer is. Op het begin is ze vooral bang maar uiteindelijk vraagt ze 'Hoe gaat hij harder?' Geweldig! Haar angsten overwonnen.

We zien veel wilde dieren, op het laatst kijken wij niet meer op van een Kaayman. Onze dierenvriend Laurien heeft zelfs haar Pantanal dieren boek meegenomen en heeft een kleine obsessie voor het zien van een Jacuar. Onze tourguide Marcello stelt voor een avond wandeling te gaan maken. Het is pikkedonker en zijn zaklamp geeft net iets te weinig licht. Best wel spannend daar in de jungle. Diep van binnen hoop ik eigenlijk helemaal geen Jaquar tegen te komen, we lopen daar namelijk rond als levend aas. Op de een of andere manier toch een van de mooiste avonden. Als het doodstil is laat ik per ongeluk een scheetje waardoor Shannon zowat in haar broek plast van het lachen. Als twee kleine kinderen krijgen we de slappe lach. Tot buikpijn aan toe staan we te lachen. Mochten er Jaquars in de buurt zijn geweest hebben wij die sowieso weggejaagd. Lau vindt het niet heel grappig dus we proberen ons te herpakken. 'Try to be still' zegt Marcello nog. Als je ons gaat vragen of we het kunnen proberen raken we natuurlijk nooit uitgelachen. Geweldige zoektocht naar Jaquars was dit!

Mooie dagen gehad, genoten van het weer, lekker chillen aan het zwembad, elke nacht gemiddeld 10 uur geslapen, prachtige natuur, zonsondergang en opkomst waar ik van kan genieten, wildlife, lekker eten en gezelligheid.

Na Pantanal vliegen we naar Salvador. Laurien heeft in Suriname een Nederlander ontmoet die hier een hostel heeft. Marco laat ons de stad zien, ontzettend leuke en grappige vent die net als wij oog heeft voor mooie mannen. De eerste nacht lig ik lekker te slapen als er ineens iemand binnen komt. Het is haast niet te geloven en het lijkt of ik droom, maar daar staat Kicky ineens in de slaapkamer. Nooit verwacht en totaal niet zien aankomen, wat een geweldige verassing. Had haar ook echt gemist! De volgende dag laat Marco ons de stad zien. We eten wel een kilo garnalen bij een heerlijk locaal restaurant in een favela, super handig een local tourguide. Ook bezoeken we een dag een ander eiland, prachtige omgeving en weer krijgen we de hele Braziliaanse keuken te proeven. Heerlijk! Overal waar wij komen lijken we wel een attractie, alsof ze nog nooit een Nederlander hebben gezien. We worden door de restaurant eigenaar meegenomen op de boot naar een onbewoond eiland. Mooie dag weer!
Ondanks dat iedereen ons heeft gewaarschuwd over Salvador vonden wij het allemaal heel leuk en totaal niet onveilig.

We willen strand en zon, dus gaan naar het bounty eiland Boipeba. Weer zijn we de enige toeristen en de eerste dag bestaat vooral uit tropische regenbuien. Gelukkig is het de volgende dag prachtig en liggen we hele dag te bakken. We gaan elke dag lekker uit eten en raken niet uitgepraat, ik geniet echt!

Na Boipeba gaan we naar Morro de Soa Paulo. Een eiland met witte stranden, palmbomen en mensen! De vader van Kick trakteert ons de eerste avond op een etentje en de tweede avond de ouders van Laurien. Super lief en lekker! De volgende dag gaan we op een boottour, was een super dag geweest als het niet de hele dag zou regenen. We hebben het echt koud gehad. Hoe bedoel je bounty eiland?! Maar na regen komt zonneschijn want de volgende dag is het prachtig.

Tot nu toe hebben we in Brazilië nog geen één keer gedanst. Heb dus ontzettend veel zin om naar Rio de Janeiro te gaan. We boeken een partyhostel, voor Kicky een vakantie met veel eerste keertjes. Bij het zien van een dorm met meerdere mensen op 1 kamer zegt ze 'Het lijkt de gevangenis wel'. Het is een ontzettend leuk hostel waar we elke dag genieten van happy hour, feesten en (ook elke dag) chips&ribs eten bij de Nederlandse buurman. We ontmoeten 2 Nederlanderse jongens, Karim en Wessel, ze zijn bijna net zo grappig als wij dus we vervelen ons geen moment. De eerste dag gaan we gelijk naar het bierpong evenement, eigenlijk lust ik echt geen bier maar soms moet je je ergens overheen zetten. We hebben mede omdat we elke dag brak waren weinig gedaan. Uiteraard wel het Jezus beeld, die vooral aan het shinen was in de wolken. De Sugarloaf Mountain en de Colorades steps waar Snoop Dog zijn clip heeft opgenomen. Dat was allemaal de moeite waard. Heerlijk genoten van Copacabana Beach.

Sinds mijn vriendinnen zijn gekomen heb ik geen tijd meer gehad voor mijn dagboek, kwam niet verder als een paar steekwoorden. Wat een plezier hebben wij met elkaar. Onze Laurien die ongeveer 4 keer gevallen is en ook weet niet hoe vaak haar hoofd heeft gestoten. Die we lekker in de zeik nemen wat ze eigenlijk niet grappig vindt maar soms toch stiekem lacht. Shannon die "the funniest one' wordt genoemd. Dit kan ik zeker beamen, om de kleinste en stomste dingen kunnen wij al de slappe lach krijgen tot buikpijn en extra rimpels aan toe. Ook bedankt voor het in ontvangst nemen van alle muggensteken! En dan nog Kicky, wat een verassing heb jij mij gegeven! Jij hebt ons nog meer laten lachen en de vakantie met jou was nog leuker. Wat hou ik van jullie! Zo dankbaar dat jullie mij zijn komen opzoeken♡ Waarschijnlijk ben ik heel wat mooie momenten vergeten te omschrijven maar dat waren waarschijnlijk ook diegene waar je beter bij had kunnen zijn. We slaan alles op in ons hart ;)

Dan tot slot heb je nog altijd mensen die vragen wat was het leukste en het mooiste. Nou dat is altijd moeilijk te zeggen. Ik heb 76 dagen gereisd, 6 landen bezocht, 32 plaatsen gezien en 34.065 km afgelegd. Toch ga ik proberen een top 3 te maken:

Mooiste natuur:
1. Iquazu watervallen Brazilië
2. Laguna Colorades Bolivia
3. Matchu Picchu Peru
4. Huacachina Peru

Beste steden:
1. Buenos Aires Argentinië
2. Arequipa Peru
3. Cusco Peru
4. Rio de Janeiro Brazilië

Het is een top 4 geworden want kon niet kiezen.

Nu denk je dat ik weer dingen heb afgestreept van mijn bucketlist. Dat klopt. Daarin tegen zijn er ook weer dingen bijgekomen. Vooral op advies van andere backpackers.

1. Colombia
2. Hawai
3. Patagonie

In elk geval weer wat van de wereld gezien, nieuwe mensen ontmoet, culturen ontdekt, lekker gegeten en gedronken, gedanst en gesjanst, lekker weer gehad (soms ook niet) en vooral heel erg genoten!

Via Polarsteps heb ik alles bijgehouden en de meeste foto's geplaatst.
https://www.polarsteps.com/LisavanRossum/128534-zuid-amerika

Verder super leuk dat mensen de moeite hebben genomen mijn lange verhalen te lezen xxx dikke kus

Ps; ik raad iedereen aan ook zo een mooie reis naar Zuid Amerika te maken.



  • 13 Juli 2017 - 12:43

    Nancy:

    Ach wat heerlijk om te lezen Lisa ... soms zelfs met tranen in me ogen van emotie maar ook van het lachen ... want ik hoor je die scheet laten en zie Shannon in een deuk liggen en laurien schuin opzij kijken met een blik ... van meiden

  • 13 Juli 2017 - 13:00

    Stephanie:

    Yeah, eindelijk gelezen! Wat een geweldig avontuur!! X

  • 14 Juli 2017 - 06:05

    Anja:

    Lieve Lisa wat heb jij genoten

  • 15 Juli 2017 - 07:55

    Angelique:

    Wat een heerlijk verhaal weer. Wat heb jij/jullie genoten. Net wat je zegt super leuke ervaring die je voor aktijd in je hart hebt gesloten.
    Liefs Angelique

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lisa

Actief sinds 10 Jan. 2013
Verslag gelezen: 1949
Totaal aantal bezoekers 16556

Voorgaande reizen:

28 April 2017 - 12 Juli 2017

Zuid Amerika

06 Februari 2015 - 17 April 2015

Centraal America

10 Januari 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: