Muy Importante - Reisverslag uit Puerto Viejo, Costa Rica van Lisa Rossum - WaarBenJij.nu Muy Importante - Reisverslag uit Puerto Viejo, Costa Rica van Lisa Rossum - WaarBenJij.nu

Muy Importante

Door: Lisa

Blijf op de hoogte en volg Lisa

06 Maart 2015 | Costa Rica, Puerto Viejo

Vorige week liet ik een traan van blijdschap.. Het vrijwilligerswerk wat ik doe is zo ontzetten speciaal dat ik er wat over moet vertellen.

Nancy en Berry, een Amerikaans stel, wonen in een klein huisje net buiten Puerto Viejo, hun stulp heet El Puente 'The Bridge'. Hun keuken is ongeveer 3 vierkante meter groot en bestaat uit een 3 pits fornuis en een wasbak. Toch is zij in staat om voor ruim 150 man per week te koken..
De mensen die bij El Puente langs komen zijn van Indiaanse stammen en spreken 'Bri Bri'. De stammen wonen in de bergen, sommige moeten een paar uur lopen voor een kop soep.

Elke ochtend als ik aankom moet eerst het terras aanveegt worden en kunnen de tafels in orde gemaakt worden. Dan wachten meestal de eerste mensen al. De gasten, vaak kinderen bij zich, gaan lekker zitten en ze krijgen een kopje koffie, glas fruitsap, een kop soep en een pakje crackers. Als het op is en ze willen meer kunnen ze gewoon bijbestellen. Er zijn er dus bij die 3 koppen soep nemen, maar het is allemaal goed.

Gaandeweg kom je meer over de mensen te weten en besef je hoe goed wij het eigenlijk hebben. Marie heeft 8 kinderen, haar eerste kreeg ze toen ze 14 jaar was, zij is 36 jaar en al oma. Mayra haar partner is niet meer welkom bij El Puente omdat hij altijd dronken is, hij drinkt al het geld op waardoor de rest van de familie honger heeft, ondertussen vergrijpt hij zich ook aan hun kinderen. Voor het weekend geeft Nancy Mayra een tas met eten mee. Ze hebben hier hele andere normen en waarden, zo komt het ook voor dat de vader tegelijkertijd ook de opa is.
Als je zulke narigheid in je achterhoofd hebt zijn Nancy en Berry toch werkelijk fantastisch dat ze deze mensen toch een veilige plek kunnen bieden.

Vorige week woensdag was een speciale dag want de ' Vice President' van Costa Rica kwam langs. El Puente zorgt naast voedsel ook voor schooluniformen en boeken zodat de kinderen naar school kunnen.
Een uniform kost ongeveer 20 dollar, dit kunnen veel gezinnen niet betalen waardoor deze kinderen niet naar school kunnen. Ze zijn dus afhankelijk van donaties of van mensen die wat te vertellen hebben. Hopelijk zijn de ogen van de Vice President geopend en gaan ze dit beleid veranderen.

El Puente is echt een geweldige plek. De jongens spelen domino, de jonge meiden kunnen armbandjes maken en voor de kleintjes wordt er een filmpje op de laptop aangezet. Als er iemand jarig is bakt Nancy een taart. Drie maanden geleden legt hoogzwangere Albertina haar soeplepel neer en gaat naar de bus, 3 dagen later is de weer terug met Jael onder haar arm. Gister ging baby'tje Tayler met een veel te klein shirtje aan huilen dus ik pakte hem even op, super lief en hij stopte ook gelijk met huilen. Toen in hem weer terug gaf aan zijn moeder Martina voelde ik een hele natte plek op mijn schoot, tuurlijk ze dragen geen luiers...

Vandaag heb ik geholpen met groente snijden, ruim 25 kilo gaat er per week in de soep. Gelukkig bestaan er nog mensen met zo een goed hart als deze..

Ik ga deze plek echt missen, drie weken is echt te kort! Heb ook echt vrienden gemaakt. Twee jongens van 17 en 19, Mavin en Derek. We zijn met zijn drieen naar een waterval geweest. Drie uur door de prachtige jungle gelopen terwijl ik op mijn beste Spaans met de jongens aan het kletsen was. Geweldig en unieke ervaring!

Met het geld wat ik heb ingezameld wil ik wat kleding voor de kleine kinderen gaan kopen,kan het niet aan zien als zo een truitje veel te klein is. Alles wat ik over hou geef ik aan Nancy en Berry want ik weet 100% zeker dat elke euro goed benut wordt. Als er mensen zijn die nog een donatie willen doen. Volgende week woensdag ga ik die kleding halen dus voor die tijd kan je nog overmaken op:
NL58ABNA0456495193 (zet je naam er even bij)

Wij beseffen niet altijd hoe goed we het hebben.

  • 06 Maart 2015 - 07:28

    Evelyn:

    Geweldige ervaringen doe je daar op lieve Lisa. Als je terug bent in Nederland gaan we eens kijken wat we nog meer kunnen betekenen voor El Puente. Veel plezier en succes verder. Dikke kuzzz

  • 06 Maart 2015 - 09:10

    Eva:

    Mooie ervaring rijker Lies! Klinkt goed! X

  • 06 Maart 2015 - 19:00

    Pasacale:

    Wat leuk Lisa om te zien wat je allemaal doet daar in het mooie El Puente.Als je iets wilt gaan doen voor die mensen als je terug bent dan sluit ik me daar bij aan.Lieverd een dikke kus van mij xxxxxxx

  • 10 Maart 2015 - 10:08

    Marissa:

    Wat een mooie ervaring doe je op lies! Klinkt echt super dankbaar wat je daar allemaal doet! Dat moet geweldig voelen om voor deze mensen iets te kunnen betekenen! Veel plezier nog! xxx

  • 11 Maart 2015 - 22:56

    Ellen:

    Hoi Lisa, wat een aangrijpend verhaal. Ontzettend goed van je dat je je zo inzet en een enorme ervaring. Lees natuurlijk weer te laat je verslag..... Kan ik nog geld overmaken of is het te laat?

  • 26 Maart 2015 - 12:18

    Do:

    Mooi lies en wat een mooie ervaring...

  • 26 Maart 2015 - 12:18

    Do:

    Mooi lies en wat een mooie ervaring...

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lisa

Actief sinds 10 Jan. 2013
Verslag gelezen: 404
Totaal aantal bezoekers 16509

Voorgaande reizen:

28 April 2017 - 12 Juli 2017

Zuid Amerika

06 Februari 2015 - 17 April 2015

Centraal America

10 Januari 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: